Op de volgende pagina vind je de informatiebronnen op basis waarvan je je hoofdstuk gaat schrijven.
Hoofdbron vormen de Oorlogsschriften van To Hofstra, een Fries meisje dat gedurende de bezettingstijd schriftjes schreef met ervaringen, artikeltjes, tekeningen enzovoorts.
Oorlogschrift To Hofstra
Afbeelding van: https://www.oorlogsschriften.nl/schriftenBij een onderzoek moet je je altijd eerst goed oriënteren over het onderwerp en de bronnen.
Aangezien de hoofdbron de Oorlogsschriften van To Hofstra zijn, is dat de site die je als eerste gaat bezoeken als je team en je onderwerp zijn vastgesteld. Je leest daar de informatie over To en gaat daarna naar het kopje EDUCATIEF -> LEERLING en dan MAAK JE DE TWEE INVULOEFENINGEN OVER HET ONDERWERP VAN JOUW TEAM. DEZE PRINT JE UIT EN LEVERT DEZE, VOORZIEN VAN JULLIE NAMEN IN BIJ DE DOCENT!
De link naar de website vind je HIER.
Als dat gedaan is, ga je naar je naar het item ONDERWERPEN op dezelfde site en daar vind je informatie die je kunt gebruiken voor het schrijven van het hoofdstukje over jouw onderwerp. Nadere informatie vind je onder het kopje "bronnen". Je verzamelt samen ter zake doende informatie over je onderwerp en schrijft daarover dan een artikel / hoofdstukje. Je zoekt enkele bij jullie onderwerp passende illustraties en plaatst deze bij jullie document.
Aangezien jullie werk één boekje moet gaan vormen is het belangrijk dat we paar afspraken maken over de lay-out:
Je maakt de titel van je hoofdstuk in BOOKMAN OLD STYLE pitch 12 (vet en onderstreept), regelafstand/interlinie van ANDERHALF en bij de onderschriften bij afbeeldingen Bookman Old Style pitch 10 cursief. Je slaat je document op een floppy op (maak een backup voor jezelf!!!) en levert deze in bij je docent op de aangegeven datum. In principe heb je drie weken de tijd (dus 6 lessen) om aan deze opdracht te werken!!!
De Bezetting, een algemeen hoofdstuk over de inval en verovering van ons land door de Duitsers in mei 1940, het Bestuur over ons land door de Duitsers en hun maatregelen, het distributiesysteem en anti-joodse maatregelen. (gezien de grootte van dit onderwerp wordt dit hoofdstuk bij voorkeur door een groepje van drie leerlingen geschreven).
Goed en Fout, het hoofdstuk over collaboratie, accommodatie en verzet, loyaliteitsverklaring, verzetsdaden, knokploegen enzovoorts.
Het Dagelijks Leven, een hoofdstuk over schaarste en alles wat daarmee te maken had, zoals:
voedseltochten en bonnensysteem . . .
hoe overleef je in een tijd van schaarste en onvrijheid . . .
Dit team geeft een beeld van het dagelijks leven in oorlogstijd.
Nieuwsberichten, over de berichtgeving in de Tweede Wereldoorlog ... de verschillen tussen officiële en illegale pers, Radio Oranje, pamfletten.
Oorlogshumor, over het gebruik van moppen en spotprenten in oorlogstijd en van twee kanten bekeken: vooral de Geallieerden over de nazi's, maar ook de nazi's over de Geallieerden.
De Bevrijding, over wat er vóór en ná de bevrijding gebeurde, zoals de Hongerwinter, moffenmeiden, acties tegen collaborateurs.